Inne funkcje liturgiczne wykonywane w prezbiterium – Nadzwyczajni szafarze Komunii świętej
Inne funkcje liturgiczne
wykonywane w prezbiterium
Nadzwyczajni szafarze Komunii świętej
Szafarzem nadzwyczajnym Komunii świętej jest akolita oraz wierny nie będący akolitą, wyznaczony do tej funkcji zgodnie z kanonem 230 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku. Kanon ten mówi, że tam, gdzie zachodzi konieczność, także świeccy mogą wykonywać pewne obowiązki, między innymi rozdzielać Komunię świętą, zgodnie z przepisami prawa.
Na podstawie Instrukcji Kongregacji Obrzędów „Immensae caritatis” z 1973 roku ordynariusze miejsca upoważnieni są do udzielania świeckim zezwolenia na rozdzielanie Komunii świętej i na zanoszenie jej chorym. Zezwoleń mogą ordynariusze udzielać bądź do poszczególnych wypadków, bądź na określony czas, bądź też na stałe, w następujących warunkach: gdy nie ma kapłana, diakona, ani akolity; gdy wymienieni szafarze nie mogą udzielać Komunii świętej z powodu wykonywania innej posługi duszpasterskiej, z powodu choroby lub starości; gdy liczba wiernych przystępujących do Komunii świętej jest tak wielka, że Msza święta przeciągałaby się zbytnio.
Ponadto ordynariusz miejsca może upoważnić poszczególnych kapłanów do wyznaczania osób świeckich, by w wypadku prawdziwej konieczności mogły udzielać Komunii świętej. Upoważniony kapłan zezwolenia takiego może udzielać tylko do pojedynczych wypadków.
Do funkcji nadzwyczajnego szafarza Komunii świętej wyznaczać należy wiernego odpowiednio przygotowanego, prowadzącego wzorowe życie chrześcijańskie i odznaczającego się głęboką czcią wobec Eucharystii. Przy wyznaczaniu należy zachować następującą kolejność: lektor, alumn wyższego seminarium duchownego, zakonnik, zakonnica, katecheta, mężczyzna, kobieta.
Przepisy w Uwagach Ogólnych dotyczących Komunii świętej oraz Kultu Tajemnicy Eucharystii poza Mszą świętą z 1973 roku pozwalają na to, by w wypadku prawnej przeszkody kapłana lub diakona, akolita lub inny nadzwyczajny szafarz Komunii świętej mógł publicznie wystawić Najświętszy Sakrament do adoracji, a następnie schować do tabernakulum, nie udzielając wiernym błogosławieństwa[1].
[1] PPK, YI/2, 11412 — 11416; zob. J. Dyduch, Udział świeckich w kulcie liturgicznym w świetle Kodeksu Prawa Kanonicznego, RBL 38 (1985), s. 18-20.